Polska żywność na Expo 2015

forum mśp Polska żywność na Expo 2015

PARP wspiera polski sektor rolno-spożywczy. Polskie produkty żywnościowe są promowane na Wystawie Światowej Expo 2015 w Mediolanie. Państwo Beatrice Tenca, Paolo Galbiati, Enrico Seminara, eksperci w handlu polsko-włoskim, przedstawili telekonferencyjnie specyfikę włoskiego konsumenta, przedstawili ciekawe strategie marketingowe, wyjaśnili rolę pośredników w handlu międzynarodowym.

Przytaczając dane makro, Beatrice Tenca zwróciła uwagę na wielki potencjał rynku włoskiego liczącego 61 mln konsumentów. Wskazano na podobieństwa i różnice demograficzne obydwu krajów oraz na gusta kulinarne Włochów i Polaków. Zwrócono także uwagę na zróżnicowanie upodobań konsumentów włoskich w zależności od regionu kraju: odmienne preferencje na północy, południu, w centrum.

Artykuły spożywcze szczególnie popularne we Włoszech to przede wszystkim mięso (22,3 proc. ogółu zakupów spożywczych), pieczywo i makarony (18,4 proc.), owoce i warzywa (17 proc.), mleko i produkty mleczne (13 proc.). Konsumenci włoscy cenią w produktach spożywczych jakość oraz etykę producenta (tj. tryb produkcji, miejsce pochodzenia, traktowanie pracowników). Nie bez znaczenia są także walory ekologiczne, uwarunkowania klimatyczne, geograficzne i historyczne pochodzenia produktu, a także estetyka prezentacji na półce sklepowej.

Jak widać, włoscy producenci są bardzo wymagający w kwestii żywności. Dlatego, aby móc skutecznie konkurować na rynku zagranicznym warto podkreślić wyjątkowość polskich produktów, bogate tradycje kulinarne, wysoką jakość oraz utrzymywać bezpośredni kontakt z producentami promując się na rynku. Szczególnie ważne jest przeprowadzanie degustacji i pokazów kulinarnych, branie udziału w krajowych i międzynarodowych targach wystawowych (np.Expo), misjach handlowych, czy zapraszać potencjalnych kontrahentów na targi żywieniowe w Polsce.

Kanały sprzedaży artykułów spożywczych na rynku włoskim są zróżnicowane w zależności od regionu – region centralny oraz północny to przede wszystkim dynamicznie rozwijające się dyskonty (hard disocunts). W północnych i środkowych Włoszech zakupy spożywcze dokonywane są w super i hipermarketach. Na południu popularnym kanałem sprzedaży są targi lokalne. Kanał private label jest mniej rozpowszechniony w porównaniu do innych państwach europejskich.

Jeśli chodzi o importerów na rynku włoskim, są to przede wszystkim mali przedsiębiorcy operujący w północnych Włoszech. Kryteriami, którymi kierują się przy doborze partnerów eksportowych to cena i „nowość”.

Produkty, które mają szansę na sukces na rynku włoskim, to płody ziemi, pomidory, kapusta, owoce leśne. Wskazano, że są one wykorzystywane  jako półprodukty. Wskazano także na potencjalne możliwości wejścia dla początkujących eksporterów na rynek: otworzenie oddziału we Włoszech, współpraca z dystrybutorem, nawiązanie relacji z agencją handlową.

Analiza SWOT polskich produktów:

  • Silne strony: oryginalność, jakość, podobna kuchnia tradycyjna, sezonowość owoców i warzyw, konkurencyjne ceny.
  • Słabe strony: kultura diety śródziemnomorskiej, kuchnia włoska postrzegana jako najlepsza na świecie, nieufność dla produktów z innych krajów, wymagana cierpliwość w kontakcie, j. angielski jest słabo rozpowszechniony
  • Szanse: znajomość walorów turystycznych Polski, podobne gusta pomimo innej kuchni, duży rynek, aktywna promocja polskich marek.
  • Zagrożenia: system prawny i podatkowy, obecność polskich przedsiębiorstw na rynku włoskim, wyższość kuchni włoskiej, produkty markowe, wahania kursowe PLN/EUR.
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.